Vi har haft Middelfart Sparekasse som samarbejdspartner i godt et år nu, og det har været en stor succes. Middelfart Sparekasse har besluttet at tage samarbejdet et skridt videre og har derfor, i forbindelse med at vi har fået nye hjemmebanetrøjer, fået deres logo foran på trøjen.
Middelfart Sparekasses afdeling i Aarhus er en institution, som har idealer og principper, tilsvarende til hvad vi vægter højt i Fremad. Det er derfor en no brainer, at det stærke samarbejde, vi har med sparekassen, fortsat lever stærkt. Det er desuden også en no brainer, at vi med god samvittighed kan lade Middelfart Sparekasses logo stå på brystet af vores nye hjemmebanetrøje.
Der eksisterer utvivlsomt et stærkt forhold mellem klubben og sparekassen, og så sent som i foråret var Middelfart Sparekasse en af tre sponsorer, som var med til at gøre træningslejren til Belek i Tyrkiet en realitet. En træningslejr, som var med til at lægge grobund for den spilform holdet præsterede i foråret.
Vi har været forbi deres filial i Rosensgade i Aarhus C, i forbindelse med at de er kommet på trøjen, og fået os en snak med to af de herrer, som er medskyldige i, at samarbejdet eksisterer og lever i bedste velgående. Lars Reimer, afdelingsdirektør i Aarhus, og erhvervsrådgiver Ole Hermansen sætter ord på, hvad samarbejdet med Aarhus Fremad giver sparekassen:
”Det giver os et rigtig godt netværk. Det er med til at påvirke vores image, som vi meget gerne vil forbinde med det dna, der er i Fremad. Det, at det er frivilligheden og respekten for hinanden, som bærer klubben, er noget vi kan spejle os rigtig meget i. Det er en kultur, vi holder af. Vi har selv et motto i sparekassen, der hedder ’til fælles bedste’, og det er meget lig det dna, som jeg fornemmer, der er i Aarhus Fremad,” siger Lars Reimer.
Ole Hermansen kommer i forlængelse ind på noget af det, som gør at Middelfart Sparekasse kan identificere sig med vores klub:
”Det er nede på jorden, ingen er mere værd end andre, og sådan er det hele vejen igennem klubben. Det kan man mærke, når man kommer der. Der er brug for alle på et hold. Nogle er gode til at hente forretninger – eller til at score mål – men hvis der ikke er opbakning hele vejen rundt, når man ikke langt. Det er en værdi, som vi vægter højt på arbejdspladsen. Nogle af dem, som sidder lidt bagved, laver også et kæmpe arbejde, og det er så vigtigt for os andre.”
En del af Oles pointer konstaterer han udfra egne erfaringer. Både Lars og Ole kommer selv på Riisvangen, og det er klart, at det lokale aspekt har meget at sige for deres filial. Men det er ikke det faktum, at de begge er kendte skikkelser på Riisvangen, som afgør, at Aarhus Fremad er en samarbejdspartner efter deres smag.
”Det er stadigvæk dna’et i klubben, som er afgørende. Selv mennesker, der ikke kommer fra sportsverdenen, kan mærke noget specielt, når man kommer ud og mærker kulturen. Men det er bare så svært at beskrive, hvad det er. Det er en følelse. Det er det, vi godt kan lide ved at komme i en klub som Fremad. Det kan godt være der er andre klubber, hvor man måske kunne få bedre profilering, men hvor man bare ikke føler sig hjemme på samme måde i det. Det betyder noget personligt,” siger Ole.
Det lokale aspekt og grundprincipperne, som Ole beskriver, er en vigtig faktor og har meget sige om grundlaget for samarbejdet. Der er naturligvis også nogle forretningsmæssige interesser i ethvert samarbejde, og det beskriver Lars Reimer i forhold til netop det lokale aspekt:
”Jeg synes det er positivt, at vi i Aarhus, som sponsorer, kan fylde lidt. I nogle andre sportsklubber fylder vi ikke særligt meget, fordi vi er én blandt rigtig mange sponsorer. I Fremad er vi en lidt større sponsor i en mindre sø, hvor vi andre steder måske er en lille sponsor i en større sø. Så på den måde passer klubben også rigtig godt i forhold til et samarbejde. Vi får en markedsføring igennem det, og det er også nu udtrykt på trøjen. Desuden skal dem, der står bag klubben, have ros. Det fungerer, og det er ordentlige mennesker, der står bag. Endnu en ting, som passer godt til os.”
Det at skulle vælge sine samarbejdspartnere for en institution som Middelfart Sparekasse kan være en udfordring. Hvilke parametre er vigtige? Lars forsøger at svare på spørgsmålet:
”Det er afgørende, vi kan identificere os med dem, vi sponsorerer. Det skal fx i sportsverdenen være en klub, som vi synes, vi gerne vil forbindes med. Det omhandler aspekter, som hvor vi kommer fra og principper, som hvordan vi forholder os til respekt. Vi får mange henvendelser på sponsorater, så vi sorterer også meget hårdt i dem. Et andet eksempel er, at vi sponsorerer Reden. Reden er ikke et sponsorat vi som sådan får noget profitabelt ud af, men vi kan godt lide tanken og ideen omkring dem. Det med at hjælpe kvinder, der er meget hårdt udsatte. Det er endnu en institution, som passer godt med de principper, vi forbinder os selv med.”
#forzafremad